Vörösbegy csoport

A 2020-2021-es nevelési évben nagycsoport.




Adventi ünnepkör









Fésűs Éva: Álmodik a fenyőfácska

Álmodik a fenyőfácska

odakinn az erdőn.

Ragyogó lesz a ruhája,

ha az ünnep eljön.

Csillag röppen a hegyre,

gyertya lángja lobban,

dallal várják és örömmel

boldog otthonokban.

Legszebb álma mégis az, hogy

mindenki szívébe,

költözzék be szent karácsony

ünnepén a béke.


Az adventi ünnepkör feldolgozásánál az volt a legfontosabb célunk, hogy az egymásra figyelés, a szeretet hassa át valamennyi tevékenységünket. 

Az ünnepi koszorúnkon hetente gyújtottuk meg a béke, a reménység, a hit és a szeretet lángjait. Meleg, varázslatos fényüknél beszélgettünk arról, hogy vajon mit jelenthetnek ezek a szavak. A gyerekek megfogalmazták azt, hogy reménykednek abban, hogy hamarosan vége lesz a világjárványnak, a betegek meggyógyulnak és egészséges lesz minden ember a Földön. Megható volt hallgatni gondolataikat. 

A termünk ünnepi díszbe öltöztetésében a gyerekek aktívan részt vettek.  Átrendeztük a csoportszobát, kandallót készítettünk, fokozottan ügyeltünk az esztétikus rendre. 

Sokat barkácsoltunk. A barkácsolás, azontúl, hogy a finommotorikus koordinációt segítette, az ajándékozás örömét felkeltette. Fontosnak tartottuk, hogy a gyerekek megtapasztalják, hogy ajándékot nemcsak kapni, hanem adni is nagyszerű dolog. Természetes anyagokból, dióból, újrahasznosított papírból készültek a meglepetések. Az örömteli hangulatot tükrözte, hogy közben daloltunk, verseltünk. 


https://www.youtube.com/watch?v=yaaDQG9tkUw


https://www.youtube.com/watch?v=bULGPs7kDSI 


https://www.youtube.com/watch?v=XfRFbQ3CvYw 


Tovább éltettük a Luca napi hagyományt. Elültettük a magvakat, gondoztuk őket, lelkesen figyelték a gyerekek, hogy vajon karácsonyig kinő- e a búza. A népi megfigyelés szerint, ugyanis ekkor gazdag termés, bőség várható.

Nem feledkeztünk meg arról sem, hogy a gyerekek játszanak a magvakkal, csipegették, válogatták, mint Hamupipőke azokat. Ez a taktilitást, a számfogalmat, a térpercepciót fejlesztette. 

Az adventi gyertya fényénél került sor a mesehallgatásra. Ez most is az egyik legkedveltebb tevékenység volt a csoportunkban. Hogy melyek ezek a mesék? 


https://www.youtube.com/watch?v=rEQvCNfqKHI 


https://www.youtube.com/watch?v=19IiRMtkAmI 


A meséből fel tudtuk idézni, hogy a karácsonyi asztal egyik illatos csemegéje a mézeskalács. A gyerekek eljátszották a mesét, bábokat készítettek a cselekményéhez, hogy újra és újra átélhessék az izgalmas jeleneteket. 

Adventi kalendáriumban számoltuk, hogy mikor jön el az a nap, amikor meggyújthatjuk az utolsó gyertyát, a szeretet lángját.

Az angyalok szárnyait követve sok- sok érdekes élményben volt részünk. Azért, hogy a gyerekekkel megláttassuk, hogy nemcsak a tárgyakkal tudunk örömet szerezni, bábelőadással kedveskedtünk. A mese címe: Visszajött a répa.

Azért, hogy a karantén miatt otthonmaradók se maradjanak le a kis állatok izgalmas kalandjairól, szeretnénk figyelmükbe ajánlani az alábbi linket:


https://www.youtube.com/watch?v=SXIKcpui7dA


Az ünnep kedves mozzanata volt az ajándékozás. Amíg a gyerekek az előadást hallgatták, az angyalkák elhelyezték a csoportszobában a megérdemelt játékokat: társasjátékokat, mesekönyveket, ugróiskolás szőnyeget, rajztáblát, babaszobai kisasztalt. 

A játékok kipróbálása, megcsodálása mellett az ízlésesen terített ünnepi asztalnál falatoztunk. Annyi részre vágtunk fel egy mosolygós almát, ahányan az asztalhoz ültünk, remélve, hogy a következő évben valamennyien egészségesen együtt lehessünk. Ezzel a kedves hagyománnyal szeretnénk kellemes ünnepeket kívánni valamennyi Vörösbegyes szülőnek és gyermeknek. 



                                                                Mikulás a Vörösbegy csoportban



A képen szöveg, kültéri látható Automatikusan generált leírás

Mindannyian nagyon vártuk, hogy a Mikulással az idén is találkozhassunk.

Levelet írtunk Neki, s nap, mint nap készítettük a csoportszoba falait díszítő képeket a jó öreg Mikulásról. A járvány miatt otthon maradt gyerekekre is gondoltunk, ők online kapták a mese, vers, játékötleteket a témához kapcsolódva.

A napok gyorsan teltek, s mikor december 7.-én hallottuk a Mikulás csengőjének hangját villámgyorsan felöltöztek a gyerekek, hogy nyomába eredjenek.

 Az udvaron értük utol a mikulást, hellyel kínáltuk, majd a dallal, verssel, mondókával köszöntöttük.  Az ajándékozás kölcsönös volt, hiszen a gyerekek átadták rajzaikat, a mikulás pedig a csomagokat.

Ez az ünnep kicsit más volt, hiszen a szabadban találkoztunk a mikulással, ki maszkot viselt. Az ünnep fényét azonban semmi sem akadályozta meg! 

Erről tanúskodik az élményeinkből összeállított videó és a fotók, amely az örömteli pillanatok felidézését segíti.


A képen személy, kültéri látható Automatikusan generált leírás                                    A képen padló, beltéri, bútor látható Automatikusan generált leírás


                  Márton napi hagyományőrzés


Élményekkel, játékos tevékenységekkel teli hetet zártunk.

A Márton napi népszokások közül megismertük, felelevenítettük a népi időjós megfigyeléseket.

Sokat sétáltunk, játszottunk a szabadban, hogy a gyerekek maguk is megtapasztalják a ködös Márton napi időjárást.

Összefüggéseket alkottunk az időjárás és az öltözködés között, következtetéseket vonhattak le a gyerekek arról, hogy az állatok kültakarójának milyen szerepe van a hideg, a meleg és az egyéb időjárási tényezők elleni védekezésben. Ez a logikus gondolkodás fejlesztését is segítette.

Kíváncsian várjuk, hogy vajon enyhe tél következik -e, mint ahogy a nóta mondja: “.. ködös Márton után enyhe telet várhatsz, havas Márton után farkast soká láthatsz!”

Élményszerző sétánk során kiválasztottuk csoportunk csodás platánfáját, mely változásait minden évszakban meg fogjuk figyelni.

 A gyerekek kipróbálták a kukoricamorzsolás örömteli élményét.

Ez a kéz izomzatának erősítését, a finommotorikus mozgások koordinálását, a kitartást, a szemfixációt, taktilitást játékosan fejlesztette.

Közben nem maradt el a kedves libás dalok énekelgetése.

Hogy melyek ezek? Egyél libám egyél már, Rétibe és Kapiba, nagy fűbe jár a liba, Száz liba egy sorban.

Természetesen nemcsak kukoricamorzsolás közben énekeltük a vidáman dalokat, hanem szinte egész nap. Még liba lábnyomokon haladva is, melyek a csoportszoba padlóját színesítették. Vidám színű pöttyökre ugrándozva, melyek szintén a talajra voltak rögzítve az Egy petty, libapetty terád jut a huszonegy mondókát mondogattuk.

A mozgás és az ének, beszéd összekapcsolása rendkívüli fejlesztő hatással bír, érdeklődést felkeltő, motiváló hatású.

Folyamatban van   a hangszerkészítés magvakkal, ami a termésekkel való zenélésen kívül óvodánk pedagógiai programjának megfelelően a témánkhoz kapcsolódóan az újra hasznosítással is megismertette a gyerekeket. Vidám táncukat a saját készítésű hangszerükkel kísérhetik a gyerekek.

A mozgás szerves részét képezte a játékos láb izomzat erősítés, a “ lúdtalp torna”. Kitti nénivel tornázva minden talpacska izomzata erősödött.

A mese vers kezdeményezések a libás szimbólumokkal díszített gyertya fényénél, meghitt hangulatban történtek.

Szutyajev: Micsoda madár ez? című meséjét hallgatva a gyerekek egy vidám történet eseményein keresztül sok olyan tulajdonsággal ismerkedhettek meg, melyek nemcsak az állatokat, az embereket is jellemzik. Ehhez kapcsolódva gyűjtöttük az ellentétpárokat, majd a szinonímákat. A játékos beszéd fejlesztésre, szókincs bővítésre remek alkalom kínálkozott. S hogy az arc izmai, a mimikai izmok is erősödjenek tollakat fújtak a gyerekek.

A másik mese Tolsztoj A libák és a róka című meséje volt. A gyerekek kívánságára pedig Mazsola történeteit folytattuk, a csutkababáról.

Az ábrázolás és kézimunka kezdeményezéseken a csoportszoba dekorációit maguk készítették a gyerekek. A barkácsolt libákkal gyönyörűvé varázsoltuk a csoportszobát. A vágás, hajtogatás, gyöngyfűzés az esztétikai érzéket, a kitartást, a kéz és szem koordinált mozgását fejlesztették.

Minden gyermeket büszkeséggel töltött el a sok dicséret, amit a csoportunkba látogatóktól kaptunk.

A matematikai tapasztalatok szerzése sok-sok játékos tevékenységen keresztül valósult meg: A morzsolt kukoricákat számlálva „etethették meg” a gyerekek a dobozból barkácsolt libákat. Természetesen egyszerre csak annyi magot tehettek a liba begyébe, amennyit dobtak a dobókockával.

Ugrálópályát is készítettünk a számfogalom és térpercepció fejlesztésére. A liba lábnyomot megfigyelve kellett ugrani abba az irányba, amerre a lábnyom áll, s annyit tapsolni, amennyit a dobókocka mutat.

Az izgalmas játékokat követően örömmel lakmároztunk a Márton napi finomságokból, a libazsíros és tepertős kenyérből, amit lilahagymával ízesített Mariann néni.

Reméljük egész évben ily bőségesen terített asztalnál fogunk falatozni, olyan vidám, örömteli hangulatban, amely egész hetünket jellemezte!


Készítették: Gondoláné Tóta Hajnalka és Hámori Kitti          óvodapedagógusok

2020. november 20.

 

 


Márton napi sokadalom


Liba Bombasztikus Agresszív - Ingyenes fotó a Pixabay-en


Az előző évekhez hasonlóan, november 11-én, szeretnénk Márton napi mulatságot rendezni az óvodánkban. 

A pandémiás helyzet miatt, az ünnepség zárt körű lesz, de rengeteg izgalmas programmal készülünk a gyermekek számára! 

Hogy véletlenül se éhezzünk a következő évben, libazsíros kenyérrel kedveskedünk a gyerekeknek, amit az egészségünk védelme érdekében lilahagymával és meleg teával kínálunk. 

Talán az időt is meg tudjuk jósolni, hiszen, ha “Márton napján a lúd jégen jár, akkor a karácsony vízben poroszkál”.

Megismerkedhetnek a gyerekek Szent Márton legendájával, kukoricát morzsolhatnak, kézműveskedhetnek, és a lábukat is megtornáztathatják, nehogy “lúdtalpasak” legyenek.

A megemlékezést a Márton- napi lámpás meggyújtásával zárjuk, körbejárjuk az óvoda udvarát, libás dalokat, mondókákat énekelve.

Szeretettel várunk minden kisóvodást!

Hajni és Kitti néni






Galéria